Programul START 2016

up
Programul START 2016
fonduri guvernamentale

Programul START 2016

Programul pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului la finanţare – START 2016 este unul de încurajare şi stimulare a înfiinţării de şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, principalul obiectiv al acestuia fiind de creştere a performanţelor firmelor tinere. În cadrul programului, un IMM poate accesa maximum 120.000 de lei (circa 26.000 de euro, la cursul actual), reprezentand cel mult 90% din investitia totala pe care trebuie sa o realizeze in program. Antreprenorul va trebui sa vina el cu restul de minimum 10% din invetitie. Astfel, la un ajutor nerambursabil maxim, cu intensitatea cea mai mare, antreprenorul beneficiar va trebui sa vina cu o contributie proprie de 13.300 de lei (circa 2.900 de euro), pentru ca valoarea totala a investitiei sa ajunga la 133.300 de lei.
Finantarea nerambursabila START 2016 poate fi accesata de microintreprinderile si intreprinderi mici si mijlocii (au maximum 249 de angajati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro sau detin active totale de pana la 43 milioane euro, echivalent in lei). Aceste firme trebuie sa indeplineasca cumulativ o serie intreaga de conditii, printre care mentionam:
- au capital social integral privat;
- nu au beneficiat de alocatii financiare nerambursabile in cadrul programului in anii anteriori si nu au asociati, actionari sau administratori care detin sau au detinut calitatea de asociati/ actionari/ administratori in cadrul altor societati beneficiare de alocatii financiare nerambursabile in cadrul programului in anii anteriori. Asociatii, actionarii sau administratorii care detin mai multe societati nu pot aplica in cadrul prezentului program decat cu o singura societate.
- au cel mult 2 ani de la inregistrare la Registrul Comertului la data deschiderii aplicatiei electronice de inscriere a planului de afaceri;
- nu au datorii la bugetul general consolidat si la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru. Solicitantii care au datorii esalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.
Startup-urile beneficiare pot investi ajutorul nerambursabil de la Guvern in diverse mijloace de productie sau servicii, cum ar fi:
- Echipamente tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru-inclusiv software-ul aferent, necesare desfasurarii activitatilor pentru care a solicitat finantare, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, instrumentelor si automatelor muzicale;
- Aparate si instalatii de masura, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cantare electronice, aparate de marcat electronice fiscale;
- Autoutilitare;
- Brevete de inventie, marci de produse si servicii (francize, etichetare ecologica, licente), software pentru comertul on-line, software-uri necesare desfasurarii activitatii pentru care se solicita finantare;
- Echipamente IT tehnica de calcul (tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta /copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, sisteme audio-video,etc.). Nu se pot achizitiona mai multe echipamente IT, din fiecare tip, decat numarul total de angajati dupa implementarea investitiei cu componenta nerambursabila, cu exceptia activitatilor care necesita acest lucru (Ex: Internet cafe, instruire in domeniul calculatoarelor, etc.);
- Achizitionarea de spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii si comert (cladiri, hale de productie, spatii amenajate pentru activitati de prestari servicii, productie si comert, inclusiv din elemente prefabricate). Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie sa aiba destinatie locativa, trebuie sa fie puse in functiune la locul implementarii proiectului, la momentul decontului;
- Mobilier, birotica, sisteme de protectie a valorilor umane si materiale;
- Realizarea unui site pentru prezentarea activitatii solicitantului si a produselor sau serviciilor promovate (inclusiv cheltuieli inregistrare domeniu, fara hosting), pentru operatorii economici care nu detin alt site si care trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de eliberare a AFN, in limita maxima a 10.000 lei;
- Instalatii/ echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare; - Instalatii de incalzire sau climatizare aferente spatiului de comert, productie sau servicii;
- Consultanta pentru intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul prezentului program si implementarea proiectului (nu mai mult de 4% din valoarea eligibila la decont a proiectului, mai putin consultanta - aceasta activitate poate fi efectuata inainte de semnarea Contractului de finantare). La aplicarea procentului nu se vor lua in calcul cheltuielile de consultanta. Furnizorii de servicii de consultanta eligibili in cadrul Programului pot fi numai organizatii furnizoare de consultanta autorizate, avand ca activitate autorizata a fi desfasurata una dintre activitatile incluse in cod CAEN clasa 70.
Procedura de înscriere se derulează în felul următor:
- Cu 10 zile înainte de deschiderea înscrierilor online, se anunţă acest lucru pe site-ul Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri;
- Perioada de înscriere durează 10 zile, timp în care firmele trebuie să completeze online un plan de afaceri. Template-ul de plan de afaceri pentru anul acesta îl găsești la finalul paginii;
- După terminarea perioadei de inscriere online, firmele sunt obligate ca în termen de 10 zile, să se prezinte la sediul Agenţiei cu dosarul de participare;
Evaluarea planurilor de afaceri aferente Programului START 2016 se face în două etape:
- Etapa 1 – Evaluarea din punct de vedere administrativ şi al eligibilităţii al documentaţiei depuse. Practic, se atestă dacă toate cheltuielile sunt eligibile, dacă toate documentele necesare sunt incluse in dosar şi dacă evident, codul CAEN este unul corect.
- Etapa 2 – Evaluarea efectivă a planului de afaceri. Fiecare secţiune a acestuia are un punctaj. Punctajul total disponibil este de 100 de puncte. Acesta va fi afişat in mod transparent incă din momentul in care se completează planul de afacere online. Se ordonează planurile de afaceri în funcţie de punctajul primit, iar cele mai bune primesc finanţare. În limita bugetului disponibil.